Kastamonu Üniversitesi’nin mesken sahipliğinde, “Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşma Programı” çerçevesinde düzenlenen “Bölgesel Kalkınma Odaklı Üniversite Ziyareti” açılış programı Yükseköğretim Kurulu Lideri (YÖK) Lideri Prof. Dr. Erol Özvar’ın iştiraki ile gerçekleştirildi. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde gerçekleştirilen programa 22 üniversitenin rektörleri ile STK temsilcileri ve ilgili kurum temsilcileri katıldı.
“ÜNİVERSİTENİZİN BÖLGE VE TOPLAMA SUNABİLECEKLERİ HER TÜRLÜ EĞİTİM, ARAŞTIRMA VE İŞBİRLİĞİ DEĞERLENDİRİLMELİDİR”
Programda konuşan Prof. Dr. Özvar, araştırma odaklı, bölgesel kalkınma odaklı olarak üniversiteler ortasında katı bir ayrım yahut gruplama gözetmediklerini söz ederek, “Kurumsal tek tipleşmeyi bir manada kaynak israfı olarak da görüyoruz. Bu nedenle, kurumsal çeşitlilik bizim birincil önceliklerimiz ortasındadır. Bu çerçevede bölgesel kalkınma üniversitelerimizin bölgelerine getirecekleri dinamizm ve sağlayacakları yararları çok önemsiyorum. Sahip olduğunuz bölgesel misyon çerçevesinde, üniversiteleriniz öncelikle bölgenizi yeterli bir halde tahlil etmelidir. Bulunduğunuz bölgenin ve toplumun gereksinimlerinin neler olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Bu çerçevede üniversitenizin bölge ve topluma sunabilecekleri her türlü eğitim, araştırma ve işbirliği değerlendirilmelidir” dedi.
“KURUMLARIMIZIN SAHİP OLDUĞU İMKANLARLA BÜTÜNCÜL BİR BİÇİMDE KIYMETLENDİRME YAPMALISINIZ”
Üniversitelerin bulundukları bölgelerin gereksinimlerini kendi ihtisaslaşmaları çerçevesinde göz önünde bulundurarak farklılaşabilmesi gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Özvar, “Bu farklılaşma şimdi başlamıştır ve gayretlerinizle daha da ileriye taşınacaktır. Bunu yaparken de bölgesel bütünleşme ismine, bulunduğunuz kentlerdeki hem toplum hem de iş dünyasının beklentilerini sistemli olarak takip edip, sağlıklı bir bağlantı ortamı kurmalısınız. Bizler biliyoruz ki ülkemizdeki sosyo-kültürel çeşitlilik, coğrafik ve ekonomik farklılıklar yükseköğretim kurumlarımız için fırsatlara kapılar aralıyor. Bulunduğunuz kentin eğitim gereksinimi, iş gücü kapasitesi, ekonomik gelişmişlik seviyesi, altyapı imkanları ve kurumlarımızın sahip olduğu imkanlarla bütüncül bir halde kıymetlendirme yapmalısınız. Üniversitelerinizin bulundukları bölgelerle kuracakları iş birliği ve bağlantının kalitesinin yanında, bu süreçlerin sürdürülebilirliği de bir o kadar hayatidir. Bu çerçevede, kurumlarınızın bu irtibat süreçlerinin devam ettirebilmesi ismine kuracağınız sistemler, bir taraftan kurumsal hafızanın korunmasına katkı sunacak bir taraftan da bağlantı ve iş birliğinin daha sağlıklı yürütülmesini sağlayacaklardır. Bu nedenle, kurumlarınız da bu süreçlerin takibiyle görevlendirilmiş fonksiyonel düzenek ve ünitelerin kurulmasını önemsiyorum” diye konuştu.
“YÖK AKADEMİK HAREKETLİLİK PROJESİNİ BAŞLATIYORUZ”
2022-2023 eğitim ve öğretim yılı bahar devrinden itibaren YÖK Akademik Hareketlilik Projesini başlattıklarını söyleyen Özvar, “Üniversiteler ortasındaki misyon farklılaşmasının onları birbirinden uzaklaştırması ve katı bir lig oluşturması halinde asla algılanmamalıdır. Farklı yapı ve misyondaki üniversitelerimiz farklılıklarıyla ve sahip oldukları önceliklendirmelerle birlikte, bir bütünün yani Türkiye yükseköğretim sisteminin fonksiyonel bir modülünü oluşturmaktadır. Bu nedenle bölgesel kalkınma üniversitelerimizin araştırma üniversitelerimizle, öteki devlet ve vakıf üniversitelerimizle iş birliğini de önemsiyoruz. Burada bilgi transferinden, araştırma ve eğitim iş birliklerine kadar geniş bir spektrumu kast ediyorum. 2022-2023 Eğitim ve Öğretim Yılı bahar periyodundan itibaren YÖK Akademik Hareketlilik Projesini başlatıyoruz. Başkanlığımız tarafından başlatılan bu proje ile öncelikle 2006 yılından sonra kurulan üniversitelerde öğretim üyesi temininde zahmet çekilen programlara dayanak olma, üniversitelerimiz ortasında öğretim elemanı hareketliliğini artırma ve öğrencilerimizi farklı üniversitelerimizin öğretim üyeleriyle buluşturma emeli güdüyoruz. Gönüllülük aslına öncelik verilmek suretiyle gerçekleştirilecek olan öğretim üyesi görevlendirmeleri an itibariyle yapılmakta olup önümüzdeki bahar devrinde öğretim üyesi hareketliliğine başlanmış olacaktır. Öbür taraftan, bölgesel kalkınma üniversitelerimize, hem eğitim öğretim hem araştırma hem de bölgesel kalkınma mevzularında gereksinim duyacakları akademisyen ve araştırmacı temininde bu program değerli bir dayanak sunacaktır” biçiminde konuştu.
“BÖLGESEL KALKINMA ODAKLI ÜNİVERSİTELERİMİZ, EĞİTİM ÖĞRETİM AÇISINDAN DEĞERLİ BİR YÜKÜ ÜSTLENMİŞ GÖRÜLMEKTEDİR”
Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşması programı çerçevesindeki 22 üniversitenin toplam üniversite sayısının yaklaşık yüzde 10’unu oluşturduğunu belirten Özvar, “Bu üniversitelerimizin toplam yüz 100 öğrenci sayısı, Türkiye’deki devlet üniversitelerindeki toplam yüz 100 öğrenci sayısının yüzde 13’ü, toplam öğretim üyesi sayısı ise devlet üniversitelerindeki toplam öğretim üyesi sayısının yüzde 11’i kadardır. Bölgesel kalkınma odaklı üniversitelerimizin toplam yüz yüze öğrenci sayısı, 2006 sonrası kurulan 60 devlet üniversitemizin toplam yüz yüze öğrenci sayısının yüzde 45’i, toplam öğretim üyesi sayısı ise 2006 sonrası kurulan devlet üniversitelerimizin toplam öğretim üyesi sayısının yüzde 39’u kadardır. Bu biçimde, bölgesel kalkınma odaklı üniversitelerimiz, eğitim öğretim açısından değerli bir yükü üstlenmiş görülmektedir. Bölgesel kalkınma odaklı üniversitelerimizde üniversite başına 18 bin 500 öğrenci düşerken 395 de öğretim üyesi düşmektedir” sözlerini kulandı.
“54 FARKLI ÜLKEDEN 2 BİN 183 MEMLEKETLER ARASI ÖĞRENCİYE MESKEN SAHİPLİĞİ YAPIYORUZ”
Programda Kastamonu Üniversitesi’nin çalışmaları hakkında bilgi veren Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Hamdi Topal ise YÖK tarafından Kastamonu Üniversitesine “Ormancılık ve Tabiat Turizmi” alanında sorumluluk yüklendiğini aktararak, “Akıllı uzmanlaşmayı unsur edinen üniversitemiz ihtisas alanı ile ilgili 5 lisans ve 11 lisansüstü programda 150 yüksek lisans ve 39 doktora tez çalışması ile eğitim öğretim faaliyetini sürdürmektedir. İhtisas odaklı akademik çalışmalarıyla bölgesel kalkınmaya katkı veren üniversitemizin bu alanda 189 milletlerarası makalesi yayınlanmıştır. Biri orman fakültemizin ESCI kategorisinde, başkası turizm fakültemizin milletlerarası kategoride olmak 2 adet memleketler arası bilimsel mecmua ile ihtisas alanı ile ilgili yayın faaliyetlerini sürdürmektedir. Üniversitemizin ihtisas alanındaki uygulama ve araştırma çalışmalarını desteklemek ve geliştirmek için ormancılık ve tabiat turizmi alanında 2 yeni uygulama ve uygulama merkezi kurduk. Akademik faaliyetlere dayanak olmak ve uzmanlaşmak için YÖK 100/2000 doktora burs programında 9 öğrencimiz İhtisaslaşma alanında çalışmalarını sürdürmektedir” diye konuştu.
Patent Takviye Ofisinin çalışmaları ile ilgili de bilgi aktaran Rektör Topal, “Kısa müddette 45 patent, 5 yararlı model, 3 tescillenen patent, 5 adet tescilli tasarım gerçekleştirilmiştir. İhtisas alanımızla ilgili 5’i ulusal 2’i memleketler arası olmak üzere 7 adet patent/faydalı model müracaatında bulunduk. 3 tescillenmiş endüstriyel dizaynımız olup, 8 tasarım çalışmamız ise kıymetlendirme kademesindedir. Bunun yanında paydaşlarımıza danışmanlık hizmeti sağlayarak 7 coğrafik işaretin alınması için öncülük yapılmış olup bunların 3’ü tescil edilmiştir” açıklamalarında bulundu.
Kastamonu Üniversitesi’nin ihtisaslaşma çerçevesinde bugüne kadar 2 AB projesi, 2 memleketler arası proje, 10 ihtisas projesi, 55 ihtisas odaklı BAP projesi, çeşitli kategorilerde olmak üzere 73 TÜBİTAK projesi ile kamu özel bölüm ve sivil toplum kuruluşları ile ortak yapılan 15 proje hayata geçirdiğini söz enden Topal, 2 AB projesinden toplam 393 bin euro dış kaynaklı fon temin edildiğini söyledi.
YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Naci Gündoğan tarafından çalışmalar hakkında iştirakçilere sunum eşliğinde bilgiler verildi. Programda YÖK Başkanı Özvar, stantları gezerek eserler hakkında bilgi aldı. Özvar, kendisine ikram edilen eserlerden de tattı.